ΜΝΗΜΕΙΑ
§ Κάθε λαός έχει να επιδείξει μνημειώδη επιτεύγματα , που, είτε είναι μεμονωμένα έργα τέχνης , είτε σύνολο κτισμάτων , αποτυπώνουν τον πολιτισμό του σε μια συγκεκριμένη εποχή και παράλληλα , φανερώνουν τη δημιουργικότητά του.
Σημασία μνημείων .
§ Συνδέουν το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον αποκαλύπτοντας την αδιάσπαστη συνέχεια ενός έθνους.
§ Συμβάλλουν στην καλύτερη γνωριμία του παρελθόντος .
§ Ενισχύουν τη φιλοπατρία, την εθνική συνείδηση , και την ελληνικότητα.
§ Διευρύνουν τους ορίζοντες , αποτελούν αφορμή για έρευνα και μάθηση.
§ Είναι χώροι ομορφιάς (αρμονία, συμμετρία ), αισθητικής απόλαυσης για τους επισκέπτες αλλά και κίνητρα για καλλιτεχνική δημιουργία.
§ Αποτελούν θεματοφύλακες αξιών- προτύπων .Μυούν στις αξίες του μέτρου και του ανθρωπισμού.
§ Κοιτίδες πολιτισμού και παιδείας .
§ Σημεία προσέγγισης των λαών: συνιστούν την παγκόσμια κληρονομιά και ωθούν στη συνειδητοποίηση της διαφορετικότητας των λαών και της κοινής μοίρας τους .
§ Εστίες προσέλκυσης τουριστών από όλο τον κόσμο, γεγονός που συντελεί στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας .
Σύγχρονος άνθρωπος και μνημεία.
§ Ελάχιστες, επιφανειακές επισκέψεις . Τουριστική και εμπορευματοποιημένη αντιμετώπισή τους . Βανδαλισμοί μνημείων.
Αιτίες αδιαφορίας
§ Ο τεχνοκρατισμός και η εξειδίκευση , που επιφέρει πνευματική μονομέρεια .
§ Η κερδοσκοπία και ο ατομικισμός .
§ Η κρίση των αξιών, η απομάκρυνση από την παράδοση.
§ Η οικογένεια δεν προσφέρει τις κατάλληλες παραστάσεις.
§ Το σχολείο αντιμετωπίζει επιδερμικά την παράδοση , παρέχει χρησιμοθηρική γνώση, αδιαφορεί για την απώλεια του διδακτικού και παιδευτικού χαρακτήρα των εκδρομών.
§ Τα μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ανεπαρκώς το παρελθόν .
§ Οι πνευματικοί άνθρωποι αδυνατούν να αφυπνίσουν το λαό σχετικά με την αξία της παράδοσης .
§ Η πολιτεία φαίνεται να μην ενδιαφέρεται ουσιαστικά για την παράδοση.
§ Οι νέοι προβάλλουν αντιπαραδοσιακοί , πολέμιοι του παλαιού , που το θεωρούν ξεπερασμένο και αναχρονιστικό.
Προτάσεις
- Άτομο: Έμφαση στην πνευματικότητα και αντίσταση στον τεχνοκρατισμό και τον υλισμό.
- Οικογένεια - Σχολείο: Ουσιαστικές επισκέψεις σε χώρους μνημείων με πρότερη διδασκαλία και ενδελεχή ξενάγηση , διδασκαλία αντίστοιχων μαθημάτων , δημιουργικές εργασίες , προγράμματα ανταλλαγών στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ένωσης.
- Μέσα πληροφόρησης : Εκστρατεία ενημέρωσης για τα μνημεία και την αξία τους.
- Πνευματικοί ηγέτες - Πολιτεία :Ανάληψη των ευθυνών τους και συντονισμένη δράση.
Επιμέλεια: Ιωάννης Κανακούδης (Φιλόλογος)